Sabtu, 25 April 2009

Sekadar Catatan


Pagi ni aku hadir menemani seorang rakan ke sebuah sekolah menengah untuk menghadiri satu ceramah berkenaan solat, bila sampai kesekolah, rakanku telah mengenakan aku, aku di minta terlebih dahulu untuk membentangkan berkenaan kepentingan solat yang akan membentuk peribadi muslim. ketika membentang secara ringkas berkenaan solat dan kepentingannya, kesimpulan ringkas yang aku buat, betapa pelajar sekarang amat kurang terdedah dengan solat, bahkan daripada jumlah 100 peserta lebih kurang, kebanyakan menunjukan yang mereka langsung tidak mengambil berat tentang solat. aku menghuraikan secara seringkas mungkin, mengapa kita perlu solat, kerana untuk menjadi muslim mulia yang mampu membina peribadi. Rakanku juga telah membentangkan secara amali berkeneaan solat jamaah.

aku cuma nak membuat satu kesimpulan, betapa pihak kerajaan melalui kementerian pelajaran perlu memperkasakan lagi program solat bermula dari sekolah rendah. amat malang apabila pelajar sekolah menengah masih belum mampu untuk memahami berkenaan asas-asas solat. Maka tidak hairan bila generasi muda lebih terdedah dengan gejala sosial yang amat parah berpunca dari kepentingan solat diabaikan. aku tidak menyalahkan para guru-guru di sekolah, tetapi pihak berwajib perlu membuka mata memandang soal ini dengan lebih berat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan