Rabu, 15 April 2009

Min Asraril Quran - siri 3

ISRAEL

Israel ialah “isim a’jam” yang tidak boleh ditasrifkan, terdapat 43 kali sebutan Israel di dalam al-quran. Dua darinya menceritakan tentang nabi Yaakub Alaihissalam. Sementara 41 lagi di sandarkan kepada “Bani” yakni mencerikan tentang bani Israel.

Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi Yang telah dikurniakan Allah nikmat Yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang Yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang Yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. (maryam 58)

Yang di maksudkan dengan Israel dalam ayat di atas ialah Nabi Yaakub Alaihissalam dan yang dimaksudkan dengan nabi dari zuriatnya ialah dengan mengutuskan nabi untuk umat bani Israel seperti Nabi Musa, Nabi Harun, nabi Daud, Nabi Sulaiman Alaihimussalam.
Bani Israel ialah zuriat daripada Yaakub alihissalam yang terhasil dari anak-anaknya seramai 12 orang. Bani Israel telah menempati Negara Mesir semenjak mereka mula berhijrah kesana diwaktu Nabi Yusuf menjadi pemerintah Mesir, akan tetapi setelah berlalu zaman pemerintahan Nabi Yusuf meraka mula ditindas oleh pemerintah Mesir yang digelar “ Al-Farai’nah”. Maka Allah menyelamatkan mereka dengan memilih Musa sebagai Nabi dan pemimpin mereka, Musa telah Berjaya membawa mereka keluar dari Mesir menuju ke “Saina’” tetapi tidak sempat membawa Bani Israel masuk ke Palestin kerana Musa kembali ke rahmatullah. Bani Israel Berjaya masuk ke Palestin di bawah pimpinan Nabi Yusha’ .
Akan tetapi Bani Israel tidak bersyukur dengan ni’mat yang dikurniakan Allah sebaliknya mereka melampau batas dan ingkar kepada Allah menyebabkan kemurkaan dari Allah dan semenjak itulah mereka digelar dengan “Yahud”
Pada hari ini golongan Yahudi ini telah secara terbuka memerangi umat Islam konon atas nama untuk menegakkan Negara Israel yang pada mereka merupakan ketetapan dari Allah. Maka mereka telah Berjaya menubuhkan Negara haram pada tahun 1947. Mereka mendakwa bahawa mereka ialah pewaris keturunan Nabi Yaakub, sebab demikian tanpa segan silu mereka menamakan bangsa mereka sebagai Israel, dan semua institusi dinisbahkan kepada Israel. Yang jelasnya ialah tidak layak untuk mereka menisbahkan diri mereka kepada Israel, kerana Israel(Yaakub) peribadi yang sangat mulia dan agung, maka gelaran yang cukup sesuai untuk mereka seperti yang diputuskan oleh al-quran iaitu ‘YAHUDI”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan