Isnin, 27 Julai 2009

Haram Dan Haram Jadah

Seorang Ustaz mengajar di sebuah Masjid, tajuk yang dibahaskannya berkenaan dengan aurat wanita, selesai dia mensyarahkan tajuk tersebut, dia membuka ruang untuk soal jawab, seorang jamaah bertanya, Ustaz! apakah hukum seorang perempuan yang menutup aurat tetapi bertabarruj? ustaz menjawab, hukumnya HARAM, sambung jamaah tersebut, bagaimana pula hukumnya seorang yang mendedahkan aurat dan bertabarruj? maka ustaz pun menjawab, hukumnya HARAM JADAH........

Menunggu Kata Dari Tuhan

Pada 19 Julai yang lalu, aku sempat mengikuti persembahan teater “Menunggu kata dari tuhan” yang dipentaskan di Kolej Universiti Insaniah, Kedah. Teater yang diadaptasi daripada hadis panjang riwayat Bukhari Muslim, berkenaan dengan kisah 3 sahabat yang tidak keluar perang tabuk yang menyebabkan mereka diboikot oleh Nabi dan para sahabat yang lain sehinggalah turun penyataan penerimaan taubat dari Allah. Ilham dari Dinsman untuk mementaskan hadis ini dalam bentuk teater merupakan langkah terpuji yang seharusnya diberi sokongan. Bila aku menonton teataer ini, walaupun hanya menampilkan seorang pelakon iaitu Sabri Yunus di gandingkan dengan gesekan biola oleh Sani Sudin tetapi ia sebenarnya mampu untuk member kefahaman kepada khalayak tentang hadis ini, yang mungkin tidak mudah untuk dihurai oleh Ustaz-ustaz yang mengajar hadis secara syarahan sahaja.
Bila menulis tentang teater, aku sebenarnya punya kenangan kerana pernah juga terlibat dalam pementasan teater (walaupun boleh dikategorikan peringkat kekampungan sahaja). Kali pertama terlibat dalam teater ketika di tingkatan 3,(1997) kebetulan waktu itu diadakan majlis pelancaran antologi puisi Niamaty, karangan Syeikh Niamat Yusof, dibawah kelab kesenian Maahad Tarbiah Islamiah, Derang kami ditugaskan untuk mementaskan sebuah teater yang dipetik dari puisi susunan Niamaty. Dibawah arahan “Pak Tam Suhaimi” penggiat teater kedah darul aman kami diberi tunjuk ajar secara professional, walaupun dalam teater yang berjudul “antara dua hakikat” tersebut, aku hanya bertindak sebagai pelakon tambahan tetapi ia member pengalaman yang cukup hebat kepadaku. Pak tam sering mengingatkan kami bahawa semua yang terlibat adalah penting tidak kira apa watak dan peranan yang dipegang sekalipun. Kami agak bangga kerana pementasan kami pada malam tersebut disaksikan oleh tokoh-tokoh sasterawan Negara termasuk Dato’ Shahnon Ahmad dan Tan sri Ismail Hussin.
Pengalaman kali kedua lebih menarik, pada tahun 2002, Nadwah Persuratan Islam (NAFIS) menganjurkan malam kesenian islam di IPDA, kedah. Penganjuran majlis tersebut turut mendapat sokongan Dewan Bahasa dan Pustaka, kami sekali lagi dipilih untuk turut serta dalam teater yang akan dipentaskan. Juga dibawah arahan Pak tam Suhaimi. Kali ini 2 teater yang ditampilkan, satu teater pendek berjudul “Solahuddin Al-Ayubi” (yang aku salah seorang pelakon utamanya, selain 3 orang sahabat, sdr. Wan farihan, sdr. Ehsan dan sdr.rashid mukhid )dan satu lagi teater dari sebuah puisi karya Niamaty. Latihan untuk teater kali ini memakan masa hamper sebulan. Pak Tam dibantu oleh 2 anak muda, Saudara Ed, dan Sdr shahrul (kalau tak silap ingatan saya) yang merupakan pengarah muda teater terbaik kebangsaan. Latihan dijalankan di MTID, dan diselang seli dengan latihan di Taman Budaya Negeri, Alor Setar. Sepanjang latihan kami didedahkan dengan berbagai bentuk dan teknik pementasan yang sebenarnya. Corak latihan juga amat disiplin dan kadang2 agak keras. Bermula dengan latihan suara, gerakan anggota dan teknik menggunakan ruang pentas semuanya diajar secara ikhlas oleh Pak tam dan anak2 buahnya. Hasilnya persembahan kami pada malam kesenian islam tersebut Berjaya dan mendapat respon baik dari hadirin.
Sebenarnya 2 pengalaman itu mengajar kepada aku serba sedikit tentang dunia teater, Pak Tam ( telah kembali ke Rahmatullah ) berulangkali menyarankan kepada kami untuk mencuba menyertai festival teater, kata paktam, buktikan bahawa teater islam yang tidak mencampur adukan lelaki dan permpuan juga boleh kedepan, tetapi hasrat paktam dan juga hasrat Almarhum Syeikh Niamat Yusof tidak ada lagi yang cuba merealisasikannya. Apapun, sebenarnya teater boleh diangkat sebagai medium menampilkan budaya islam. Syabas kepada Dinsman yang berani meneruskan langkah mengahsilkan karya Islam tanpa jemu, ayuh kita ber sokongan dan kepada penggiat seni yang lain, satu pertanyaan, anda bila lagi mahu menyumbang sesuatu untuk Islam??

Khamis, 23 Julai 2009




antara menu yang selalu disantap sewaktu hidup di Syria.....apa komen anda bila tengok roti macam tu....????
video

Gerhana Penuh 22 Julai 2009

"Orang beriman melihat gerhana sebagai satu tanda kebesaran ALLAH, Orang yang tidak beriman melihat ia sebagai satu fenomena alam"

JOM DEMO!!!!


Khamis, 16 Julai 2009

video

kisah Rumah

Berpindah rumah merupakan satu perkara yang amat memenatkan, tetapi bagi pelajar-pelajar Malaysia di Syria, fenomena pindah rumah memang satu kewajipan, sepanjang 4 tahun lebih berada di Syria, 7 kali aku terpaksa berpindah randah.
Sewaktu mula menjejak kaki di bumi bertuah Syria, aku ditempatkan di rumah senior-senior, kebetulan beberapa ahli rumah tersebut pulang bercuti, jadi aku dan kawan2 baru ditempat sementara di situ. Rumah yang mempunyai 4 bilik (1 bilik ditutup untuk jin bertendang) agak luas kerana terdapat “sahah” atau ruang terbuka yang boleh dijadikan gelanggang Takraw. Tuan rumah tersebut Abu Yasin, seorang yang suka berleter setiap kali datang memungut duit sewa, pasti ada saja benda yang tak kena, selalunya dia berleter sebab rumah kurang bersih katanya, menjadi kebiasaan arab rumah akan dibasuh setiap minggu, tapi orang belum tentu akan mandi sekali dalam seminggu, termasuk Abu Yasin!! Harga sewa rumah pertama ini LS 6000 ( lebih kurang 400 RM)
Lebih kurang 3 bulan lebih aku menetap disitu, aku berpindah ke rumah sebelah, yang memerlukan ahli rumah setelah beberapa orang telah pulang ke Malaysia. Rumah ini agak kecil kerana hanya mengandungi 2 bilik, dan bersambung dengan pemilik rumah yang hanya menetap ketika musim panas, kerana dia bermastautin di Arab Saudi. Penghuni rumah ini hanya 4 orang dan harga sewa juga LS 6000.
Tak ingat secara pasti berapa lama aku menetap di rumah kedua ini, aku berpindah lagi, kali ini kerumah tingkat satu berhampiran dengan rumah pertama dan kedua. Rumah ketiga ini mempunyai 3 bilik dan kami menghuni seramai 6 orang dengan harga sewa LS 6000. Tuan rumah ini menetap di Hama, kira-kira 150 Km dari damsyik menyebabkan sewa rumah kami akan bayar melalui anaknya, seorang tentera yang bertugas di Damsyik. Rupa-rupanya si anak yang menerima bayaran bulanan dari kami langsung tak disampaikan kepada bapanya, sebaliknya dia memberitahu bapanya yang kami tidak membayar sewa rumah. Tuan rumah seorang yang baik tetapi dengan sebab perangai bangsat anaknya kami akhirnya diarah keluar rumah ataupun sewa rumah akan dinaikkan. Kami memilih untuk berpindah kerana terlalu panas hati dengan perangai anaknya yang langsung tak menunjuk bersalah sebaliknya dengan mudah melemparkan fitnah yang kami langsung tak pernah membayar sewa.
Dalam masa yang terhad kami terpaksa mencarai rumah segera, memang susah nak cari rumah kerana waktu tersebut musim panas, menjadi kebiasaan arab menaikkan berkali ganda sewa rumah musim panas kerana permintaan yang tinggi khususnya dari pelancong2 negara teluk. Dalam keadaan yang terlalu memerlukan rumah, kami ditemukan dengan sebuah rumah a’rabi (rumah lama arab) yang sudah tidak dihuni hampir 20 tahun. Rumah ini agak luas kerana mempunyai 6 bilik dan ruang tengah serta “Sutuh” ( bumbung atas ). Tambahan mempunyai 3 buah tandas. Kami memasuki rumah ini dan terus melakukan pembaikan termasuk mengecat semula. Sewa yang diletakan ialah LS 7000, agak tinggi dibandingkan dengan keadaan rumah yang hanya seperti kandang lembu! Namun kami hanya sempat duduk 2 minggu di rumah ini, masalah timbul kerana rupa-rupanya system perparitan rumah ini langsung tak berfungsi. Apapun tak boleh nak buat, kalau nak mandi, air akan melimpah ke ruang tamu, apalagi kalau qada hajat, memang najis akan terapung di ruang tengah rumah! Lebih parah kami dah mendahulukan sewa rumah selama 3 bulan.yang sudah tentu duit tersebut tak akan dikembalikan, bayangkan LS 21000 (lebih kurang Rm 1,500) melayang macam tu saja, duit tu pula adalah hutang kami dari Syeikh Rushdi Al-qalam.....memang haru!!
Parah tadi bertambah luka, tuan rumah, seorang perempuan tua, yang kami ajak berunding tidak mahu berunding sebaliknya menyalahkan kami dan dengan selamba menghalau kami keluar dari rumah dengan syarat duit pendahuluan 3 bulan tidak akan dikembalikan! Pelik……
Dalam keserabutan melayan karenah arab yang langsung tak berhati perut, kami berusaha mencari rumah baru, dan Alhamdulillah kami mendapat sebuah rumah melalui “Maktab A’qari” (broker rumah sewa)rumah kali ini agak selesa, mempunyai 4 bilik dan ruang tamu yang luas.harga sewa kali ini meningkat menjadi LS 10,000. Jumlah kami ketika itu 8 orang, A’qari memberitahu tuan rumah yang kami hanya 3 orang, ( sewa rumah akan ditetapkan berdasarkan jumlah orang ). Tuan rumah seorang yang baik, dia tahu yang kami lebih dari 3 , tetapi dia memahami keadaan kewangan seorang Tholib Ilm seperti kami. Masalah rumah ini hanya elektrik…seringkali menghadapi bekalan yang kurang cukup, kerana kawasan ini ialah kawasan “Suq Satelite” ( pasar satelit ) yang memang menggunakan jumlah elektrik yang tinggi. Setahun kami menyewa disini, tiba-tiba tuan rumah menyuarakan akan menaikan sewa menjadi 15,000.dia memberi tempoh 3 bulan sekiranya kami bersetuju atau berpindah kerumah lain. Kami memilih untuk mencari rumah baru. Kalau sewa 10,000 pun “jenuh pekin” ni pulak 15,000.
Melalui sebuah maktab A’qari, kami mendapat rumah di “Syaghur” rumah mempunyai 4 bilik dengan sewa rumah LS 8,000. Syaratnya hanya 4 penghuni dibenarkan, kami terpaksa mengatakan ya, tapi jumlah sebenar kami 6 orang. Rumah ini agak seronok sebab dekat dengan sekolah, hanya berjalan kaki lebih kurang 5 minit, sudah jimat duit tambang “service”.tapi skripnya macam biasa, tiba-tiba Aqari menyatakan akan menaikkan sewa rumah menjadi LS 12,000. Sekali lagi kami bertungkus lumus mencari rumah, sehingga kawasan kampong kami jelajah, namun sukar nak jumpa rumah yang mampu kami duduki. Akhirnya kami mendapat rumah berhampiran Jami’ Mustofa dengan sewa LS 10,000. Rumah 3 bilik ini aku duduk sampailah aku balik keMalaysia, dan selepas aku balik, kawan2 aku berpindah pulak kerumah lain…!!!! Begitulah coretan ringkas tentang rumah-rumah yang pernah aku duduk di Syria. Sebenrnya banyak sangat perkara yang nak disentuh kalau berbicara pasal rumah, setiap rumah sewa kami perlu dahulukan sewa sebanyak 3 bulan. Bayangkan kami yang hanya bergantung kepada duit poket dari mak ayah terpaksa meminjam dari kawan2 ataupun Syeikh2 semata-mata untuk sewa rumah.
Benar kata seorang kawan, di Syria ni kalau dapat tuan rumah yang baik dan jiran yang baik, aman….tapi selalunya tak bertemu , kalau tuan rumah baik, jiran pula penyebab nak kena pindah begitulah sebaliknya……

Isnin, 13 Julai 2009

............................

Meon : Man! Kalau hang nak tau, kat kampung aku ikan punya banyak, kalau selak2 padi memang Nampak ikan teruih, tak payah dok tahan pukat, tangkap dengan tangan ja…..
Man: Kampung aku lagi becambah, selak-selak ikan baghu Nampak padi!
Meon:?????
Moral: Apabila masing-masing suka bohong…..jadilah macam ni!!