Khamis, 5 November 2009

Aku Rindu....

4 tahun setengah bukan tempoh yang pendek, sepanjang tempoh tersebut lah aku belajar tentang kehidupan di sebuah Negara yang bernama Syria, kalau di ikutkan hati Syria bukan tempat pilihan untuk aku menyambung pencarian ilmu, tapi takdir telah menentukan aku terbang juga kesana pada bulan ogos 2002, Alhamdulillah setelah 4 tahun lebih di sana, aku melangkah pulang ke tanahair dengan sedikit pengalaman yang mengajar aku erti kehidupan. Waktu di sana rindu untuk balik ke Malaysia memang sentiasa ada, di tambah dengan perangai arab yang membuatkan kita akan memaki seranah arab setiap hari. Tapi bila kaki telah menjejak bumi malaysiaa, hati aku mula rindu pada bumi barakah Syam, rindu pada mutiara ilmu dan untaian hikmah dari “masyaikh” Syam. Rindu pada kesegaran cuaca syam, rindu pada kehebatan semangat solahuddin ayubi yang pusaranya berhampiran masjid Umawi, rindu pada suasana kemeriahan ramadhan, rindu pada kebaikan sebahagian warga Syam, rindu pada syawarma, falafel, dan berbagai2 lagi juadah ala syam. Dan aku rindu segala2nya tentang Syam. Alhamdulillah, raamadhan 1430/2009 setelah 3 tahun bumi Syam aku tinggalkan , aku menjejak kaki semula di Syria melalui jalan darat merentasi Jordan, 2 minggu aku di Syria , sedikit sebanyak kerinduan tadi terubat. Tapi aku hairan bila sampai di bumi syam, karenah arab dengan budaya dan perangai mereka sudah cukup untuk melayu yang berjiwa lembut akan sentiasa memaki hamun. Dari pemandu teksi sehingga ke pagawai imegresen, kebanyakkan mempamerkan perangai HIMAR mereka, undang2 dan peraturan sekadar di bukukan tetapi tidak dilaksanakan , sistem yang tidak bersistem.mudah cerita keadaan serabut tanpa peraturan seolah-olah sudah sebati dengan masyarakat arab, maka tidak hairan kalau ramai pelajar Malaysia tidak mempunyai visa lantaran urusan mendapatkan visa kdg2 berdepan karenah arab yang tidak berperaturan. Tetapi semua itu hanya asam garam kehidupan …apapun aku tetap rindu pada syam dan suasana keserabutannya!!!!!

1 ulasan:

  1. wei....hg ghindu dpt gak pi. aku ghindu gak....doa bagi aku dpt pi plak no....teringat homos ma'al labaan, falafel abu riyadh....

    BalasPadam