Jumaat, 20 Mac 2009

Ali Rustam di gantung: Siapa gembira?

Berita tentang tergantungnya Ali Rustam dari kebenaran untuk bertanding jawatan timbalan presiden Umno tentu disambut gembira oleh sebahagian ahli Umno dan tentu pula sebahagian penyokong tegar Ali akan menyembah derhaka kepada lembaga disiplin. Ketika Ali memenangi jawatan Naib presiden dalam pemilihan sebelum ini, bukan sedikit suara yang mempertikaikan kemenangan tersebut, ini kerana Ali memang tidak sunyi dari dakwaan mengamalkan RASUAH atau dalam bahasa umno “Politik Wang”. Apabila lembaga disiplin UMNO mengambil tindakan menggantung keahlian Isa Samad, penyokong Isa turut mempertikaikan keputusan tersebut, kerana ia seolah olah berat sebelah apabila tidak mengambil tindakan terhadap Ali yang menang jawatan tersebut melalui jalan yang diragui sama seperti Isa.
Saya teringat ketika selepas pemilihan UMNO sebelum ini, beberapa pemimpin Umno telah mengadakan lawatan ke timur tengah, antara destinasi yang disinggah ialah Syria, kebetulan waktu itu saya masih di Syria dan antara pemimpin yang menyertai rombongan itu ialah Tan Sri Abdul Hamid Othman. Pada majlis makan malam bersama rombongan, saya telah diletakan semeja dengan Hamid -Othman ¬– kebetulan saya salah seorang EXCO persatuan pelajar- sempat juga untuk berbual dengan Tan Sri, tetapi antara banyak isi perbualan kami, saya teringat kepada satu perkara yang diucapkan oleh Hamid Othman ketika menceritakan tentang bagaimana perjalanan pemilihan UMNO , kata Hamid lebih kurang bunyi nya “ macama mana Ali dengan Isa boleh menang, dua dua tu bukan boleh cakap orang putih, paham pun sikit2 ja.macam mana nak jadi pemimpin nasional. Tapi memang tak heran la Dato’ ( dituju kepada seorang pegawai JASA yang saya terlupa nama dia) bila ada duit memang boleh menang, kita yang tak dak duit ni dah tak peghaya la.” (kalau tak silap saya, Hamid Othman kalah dalam pemilihan Majlis tertinggi UMNO pada tahun itu)Bila saya mendengar apa yang dikatakan oleh Hamid Othman, saya tergelak sendirian dan berkata dalam hati , apa punya tak ceghedik paklong ni, hal dalam kelambu UMNO pun nak gheyuh, paihtu bila terdedah keaiban UMNO mula la pakat cempera. Tapi saya juga sebenarnya seonok dengan apa yang dikatakan oleh Hamid Othman itu, sekurang kurangnya membenarkan telahan saya selama ini dan akan sampai bila bila bahawa UMNO adalah parti perosak yang sudah dilumuri najis mughallazah iaitu RASUAH.
Bila Ali digantung dari bertanding jawatan Timbalan Presiden, ia sebenarnya tidak mampu membersihkan keseluruhan jiwa UMNO tetapi lebih dari itu Ali juga perlu disingkirkan dari jawatan MB Melaka. Apapun orang seperti Hamid Othman tentu mengukir senyum dengan tindakan Lembaga Disiplin UMNO, walaupun senyuman itu tidak membawa sebarang makna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan