Isnin, 27 Julai 2009

Menunggu Kata Dari Tuhan

Pada 19 Julai yang lalu, aku sempat mengikuti persembahan teater “Menunggu kata dari tuhan” yang dipentaskan di Kolej Universiti Insaniah, Kedah. Teater yang diadaptasi daripada hadis panjang riwayat Bukhari Muslim, berkenaan dengan kisah 3 sahabat yang tidak keluar perang tabuk yang menyebabkan mereka diboikot oleh Nabi dan para sahabat yang lain sehinggalah turun penyataan penerimaan taubat dari Allah. Ilham dari Dinsman untuk mementaskan hadis ini dalam bentuk teater merupakan langkah terpuji yang seharusnya diberi sokongan. Bila aku menonton teataer ini, walaupun hanya menampilkan seorang pelakon iaitu Sabri Yunus di gandingkan dengan gesekan biola oleh Sani Sudin tetapi ia sebenarnya mampu untuk member kefahaman kepada khalayak tentang hadis ini, yang mungkin tidak mudah untuk dihurai oleh Ustaz-ustaz yang mengajar hadis secara syarahan sahaja.
Bila menulis tentang teater, aku sebenarnya punya kenangan kerana pernah juga terlibat dalam pementasan teater (walaupun boleh dikategorikan peringkat kekampungan sahaja). Kali pertama terlibat dalam teater ketika di tingkatan 3,(1997) kebetulan waktu itu diadakan majlis pelancaran antologi puisi Niamaty, karangan Syeikh Niamat Yusof, dibawah kelab kesenian Maahad Tarbiah Islamiah, Derang kami ditugaskan untuk mementaskan sebuah teater yang dipetik dari puisi susunan Niamaty. Dibawah arahan “Pak Tam Suhaimi” penggiat teater kedah darul aman kami diberi tunjuk ajar secara professional, walaupun dalam teater yang berjudul “antara dua hakikat” tersebut, aku hanya bertindak sebagai pelakon tambahan tetapi ia member pengalaman yang cukup hebat kepadaku. Pak tam sering mengingatkan kami bahawa semua yang terlibat adalah penting tidak kira apa watak dan peranan yang dipegang sekalipun. Kami agak bangga kerana pementasan kami pada malam tersebut disaksikan oleh tokoh-tokoh sasterawan Negara termasuk Dato’ Shahnon Ahmad dan Tan sri Ismail Hussin.
Pengalaman kali kedua lebih menarik, pada tahun 2002, Nadwah Persuratan Islam (NAFIS) menganjurkan malam kesenian islam di IPDA, kedah. Penganjuran majlis tersebut turut mendapat sokongan Dewan Bahasa dan Pustaka, kami sekali lagi dipilih untuk turut serta dalam teater yang akan dipentaskan. Juga dibawah arahan Pak tam Suhaimi. Kali ini 2 teater yang ditampilkan, satu teater pendek berjudul “Solahuddin Al-Ayubi” (yang aku salah seorang pelakon utamanya, selain 3 orang sahabat, sdr. Wan farihan, sdr. Ehsan dan sdr.rashid mukhid )dan satu lagi teater dari sebuah puisi karya Niamaty. Latihan untuk teater kali ini memakan masa hamper sebulan. Pak Tam dibantu oleh 2 anak muda, Saudara Ed, dan Sdr shahrul (kalau tak silap ingatan saya) yang merupakan pengarah muda teater terbaik kebangsaan. Latihan dijalankan di MTID, dan diselang seli dengan latihan di Taman Budaya Negeri, Alor Setar. Sepanjang latihan kami didedahkan dengan berbagai bentuk dan teknik pementasan yang sebenarnya. Corak latihan juga amat disiplin dan kadang2 agak keras. Bermula dengan latihan suara, gerakan anggota dan teknik menggunakan ruang pentas semuanya diajar secara ikhlas oleh Pak tam dan anak2 buahnya. Hasilnya persembahan kami pada malam kesenian islam tersebut Berjaya dan mendapat respon baik dari hadirin.
Sebenarnya 2 pengalaman itu mengajar kepada aku serba sedikit tentang dunia teater, Pak Tam ( telah kembali ke Rahmatullah ) berulangkali menyarankan kepada kami untuk mencuba menyertai festival teater, kata paktam, buktikan bahawa teater islam yang tidak mencampur adukan lelaki dan permpuan juga boleh kedepan, tetapi hasrat paktam dan juga hasrat Almarhum Syeikh Niamat Yusof tidak ada lagi yang cuba merealisasikannya. Apapun, sebenarnya teater boleh diangkat sebagai medium menampilkan budaya islam. Syabas kepada Dinsman yang berani meneruskan langkah mengahsilkan karya Islam tanpa jemu, ayuh kita ber sokongan dan kepada penggiat seni yang lain, satu pertanyaan, anda bila lagi mahu menyumbang sesuatu untuk Islam??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan