Selasa, 24 Mac 2009

Min Asraril Quran - siri 2

IBLIS LAKNATULLAH

Iblis merupakan nama yang berasal dari perkataan A’jam dan bukan dari bahasa arab ( ini merupakan pendapat yang lebih kuat ).
Perkataan Iblis disebut dalam Al-quran sebanyak 11 kali, iaitu setiap satu kali dalam surah Al-baqarah, Al-a’raf, Al-isra’,Al-kahfi,Taha,As-syua’ra’ dan Saba’. Serta 2 kali dalam surah Al-hijr dan Shod.
Seperkara yang masyhur dalam riwayat mulut ke mulut ialah, Iblis mempunyai dua nama, satu nama sebelum dia ingkar kepada Allah iaitulah AZAZIL dan nama IBLIS itu diberi setelah dia mengkufuri Allah. Namun dakwaan tersebut langsung tidak bersandarkan dalil serta nas yang sahih.
Iblis merupakan makhluk yang diciptakan sebelum dari penciptaan manusia, dan sejak sekian lama Iblis hidup dalam lingkungan para Malaikat dalam syurga.Pun begitu Iblis bukan Malaikat sebaliknya dia tergolong dari golongan Jin. Hanya dengan satu ketakburan Iblis enggan untuk sujud ( member penghormatan ) kepada Adam A.S maka akibatnya Iblis telah dilaknat sepanjang zaman. Iblis telah membuat permohonan kepada Allah untuk mengekalkannya hingga hari kiamat dengan tujuan untuk menyesatkan manusia, Iblis mengangap dengan membuat permohonan ini maka Allah tidak akan mematikannya tetapi Iblis sedikit terlupa bahawa walaupun Allah memanjangkan tempoh hidupnya di dunia dia tetap akan dimatikan pada satu masa nanti, kerana Allah menyatakan dengan jelas bahawa setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati.
Jelas kepada kita bahawa Iblis mer upakan makhluk yang paling panjang umur, kerana dia diciptakan sebelum terciptanya Adam, dan sehingga kehari ini Iblis masih bernyawa di permukaan alam ini.
Iblis telah disifatkan oleh Allah sebagai SYAITAN. Perkataan Syaitan diambil dari kata dasar SYATANA yang bererti dijauhkan, maka oleh kerana Iblis telah dijauhkan dari rahmat Allah maka dia digelar Syaitan.Apa yang perlu diketahui bahawa SYAITAN bukan hanya khusus kepada Iblis sebaliknya gelaran Syaitan itu untuk semua makhluk samada manusia atau jin yang ingkar dan kufur kepada Allah.
Perkataan Syaitan dengan lafaz “Mufrad” disebut sebanyak 70 kali dalam Al-quran, dan dengan lafaz “Jama’” sebanyak 18 kali.
Maka setiap orang yang kufur dengan Allah mereka ialah Syaitan dan pengikut kepada parti SYAITAN yang dipimpin oleh IBLIS laknatullah. Seperti yang dinyakan oleh Allah dalam surah Al-mujadalah ayat 9.
Wallahua’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan